Informacje

KONKURS GRAND PRESS 2018 ROZPOCZĘTY

Od 1 października można zgłaszać prace do tegorocznej edycji konkursu Grand Press. Tradycyjnie już jury przyzna nagrody za najlepsze materiały dziennikarskie, a kolegia redakcyjne wybiorą Dziennikarza Roku 2018.

Organizatorami 22. edycji konkursu są magazyn „Press” i Fundacja Grand Press. Konkurs składa się z dwóch podstawowych części: wyboru najlepszych materiałów dziennikarskich mijającego roku i wyboru Dziennikarza Roku. Zostaną też przyznane nagrody: Grand Press Digital, Grand Press Economy i Nagroda im. Bohdana Tomaszewskiego.

Zgłoszenia materiałów do nagród Grand Press przyjmowane będą do 5 listopada br. Ocenione zostaną materiały prasowe, radiowe, telewizyjne i internetowe opublikowane albo wyemitowane w mediach, w języku polskim, między 1 listopada 2017 roku a 31 października 2018 roku. Można je zgłaszać w kategoriach: News, Dziennikarstwo śledcze, Publicystyka, Reportaż (prasowy/internetowy, radiowy, telewizyjny/wideo), Wywiad, Dziennikarstwo specjalistyczne.

Nagrodę Grand Press Digital otrzyma dziennikarz lub redakcja, która wykazała się innowacyjnym podejściem w wykorzystaniu nowoczesnych technologii w pracy dziennikarskiej. Nagrodę Grand Press Economy otrzyma dziennikarz lub redakcja wyróżniający się profesjonalizmem, rzetelną i obiektywną prezentacją tematów ekonomicznych.

Nagrodę im. Bohdana Tomaszewskiego miesięcznik „Press” ustanowił w porozumieniu z Fundacją im. Bohdana Tomaszewskiego. Otrzyma ją dziennikarz sportowy mający doskonały warsztat dziennikarski, prezentujący elegancję w posługiwaniu się językiem polskim oraz wysoką kulturę zawodową i osobistą.

Ponadto już po raz 22. kolegia redakcyjne polskich mediów wybiorą Dziennikarza Roku. Kandydatów będą mogły zgłaszać do 4 grudnia.

Szczegóły – w regulaminach konkursów.

Zapraszamy do udziału!

 

Opisy kategorii, do których mogą być zgłaszane
prace w konkursie Grand Press 2018

News – w tej kategorii oceniane są krótkie materiały czysto informacyjne dostarczające nową wiedzę bądź materiały zawierające istotne nowe informacje w sprawach już znanych. Ważna jest aktualność i jednoznaczność przekazu, prawdziwość i waga informacji oraz pierwszeństwo jej opublikowania przed innymi mediami.

Dziennikarstwo śledcze – obejmuje materiały powstałe w wyniku pracy śledczej autora, która wymagała od dziennikarza szukania, potwierdzenia, sprawdzania, konfrontowania i rzetelnego dokumentowania informacji, a efektem jest ważny dla opinii publicznej materiał ujawniający fakty i zdarzenia niewygodne dla zainteresowanych stron. Oceniany jest warsztat pracy dziennikarza i jakość opublikowanego materiału.

Publicystyka – w tej kategorii oceniane są materiały cechujące się autorską refleksją intelektualną nad zagadnieniami społecznymi, politycznymi, ekonomicznymi, historycznymi, kulturalnymi itp. Wartościowa publicystyka łączy prezentację faktów z ich subiektywną interpretacją, konfrontacją sądów oraz ich krytyczną oceną. Mogą to być zarówno teksty publicystyczne (w tym esej, komentarz, felieton), jak też programy/audycje zaliczane do publicystycznych. W tym drugim przypadku oceniana będzie zwłaszcza praca własna dziennikarza i jego wpływ na wydźwięk materiału.

Reportaż – obejmuje materiały będące autorską opowieścią na temat ludzi i rzeczywistych wydarzeń, których twórca był świadkiem bądź zrekonstruowanych na podstawie researchu, rozmów i obserwacji reportera. Materiał taki wychodzi poza samą informację, jest pogłębiony osobistą refleksją i emocjami autora. W reportażu ważne są zebrane fakty i obserwacje, ale w równym stopniu umiejętność nadania im formy, budowania nastroju – czyli język i styl, a w przypadku materiałów telewizyjnych/wideo/radiowych odpowiednio: obraz, dźwięk, montaż.

Wywiad – w tej kategorii oceniane są rozmowy, w których istotną stroną jest dziennikarz zadający niebanalne i trafne pytania. Wywiad może mieć charakter publicystyczny, wspomnieniowy, informacyjny itp. Oceniane jest przygotowanie dziennikarza do rozmowy, umiejętność formułowania pytań i budowania atmosfery, jak również przekaz informacyjny i atrakcyjność rozmowy. Wywiadem nie jest sonda uliczna czy dyskusja.

Dziennikarstwo specjalistyczne – jedyna kategoria dopuszczająca materiały w różnych formach dziennikarskich (np. raport, materiał informacyjny, wywiad, audycja radiowa lub telewizyjna) – ale wyłącznie o charakterze fachowym. Mogą obejmować różną tematykę: ekonomiczną, społeczną, naukową, hobbystyczną itp. Cechą tych materiałów musi być jednak specjalistyczna wiedza przekazywana w dostępny dla odbiorcy sposób. Oceniana jest nie tylko fachowość autora, lecz także język i forma materiału oraz umiejętność popularyzowania wiedzy.